Mielikuva yrityksestä syntyy kohtaamisissa. Asiakkaan ja yrityksen edustajan välillä. Alihankkijan tai verkoston jäsenen ja yrityksen edustajan välillä. Mielikuvat vaikuttavat ostopäätökseen tai asiakkaan haluun sitoutua yrityksen kanta-asiakkaaksi.
Aina on kyse vuorovaikuttamisesta; kuuntelemisesta ja kuulluksi tulemisesta. Kuuntelevatko myyjät ja asiakaspalvelijat asiakasta. Ratkaisevatko he asiakkaan ongelman vai myyvätkö he olemassa olevia tuotteita? Taito ja halu kuunnella kertovat yrityksen kulttuurista.
Jokainen kohtaaminen rakentaa yrityksen mainetta. Kasvaako yrityksen maine kumppanina, joka kuuntelee asiakasta ja tarjoaa menestymisen jyviä auttaessaan asiakastaan menestymään. Vai tarjotaanko asiakkaalle vakioratkaisuja vakiofraasein.
Jokaisesta asiakaskohtaamisesta voi tuoda myös jotain uutta oman organisaation kehittämiseen. Asiakas ei ehkä juuri nyt tarvitse sitä palvelua, jonka haluaisin myydä, mutta hän ehkä hyötyisi vasta kehitteillä olevasta ideasta, jonka voisi pilotoida ja räätälöidä ratkaisemaan hänen tarpeensa. Ehkä löytää jopa kumppanuuden pidemmälle kehitystyölle. Kenties pilotista voisi kasvaa myös oman yrityksen seuraava hittituote.
Aina on kyse vuorovaikuttamisesta; kuuntelemisesta ja kuulluksi tulemisesta. Kuuntelevatko myyjät ja asiakaspalvelijat asiakasta. Ratkaisevatko he asiakkaan ongelman vai myyvätkö he olemassa olevia tuotteita? Taito ja halu kuunnella kertovat yrityksen kulttuurista.
Jokainen kohtaaminen rakentaa yrityksen mainetta. Kasvaako yrityksen maine kumppanina, joka kuuntelee asiakasta ja tarjoaa menestymisen jyviä auttaessaan asiakastaan menestymään. Vai tarjotaanko asiakkaalle vakioratkaisuja vakiofraasein.
Jokaisesta asiakaskohtaamisesta voi tuoda myös jotain uutta oman organisaation kehittämiseen. Asiakas ei ehkä juuri nyt tarvitse sitä palvelua, jonka haluaisin myydä, mutta hän ehkä hyötyisi vasta kehitteillä olevasta ideasta, jonka voisi pilotoida ja räätälöidä ratkaisemaan hänen tarpeensa. Ehkä löytää jopa kumppanuuden pidemmälle kehitystyölle. Kenties pilotista voisi kasvaa myös oman yrityksen seuraava hittituote.