Viestintä on voiteluaine organisaatioiden rattaiden toiminnassa; siihen resursoidaan aikaa ja rahaa. Mutta kuinka moni asettaa viestinnälle tulostavoitteet? Perinteisten mediaosumien rinnalle sosiaalisen median myötä on tullut paljon uusia välineitä, joilla voi mitata työn tuottavuutta.
Mielekästä pohjaa arvioinnille ja mittaamiselle saadaan, kun viestintää ja markkinointia suunnitellessa otetaan huomioon organisaation strategia ja liiketoimintasuunnitelma, joista rakennetaan viestinnän toimenpiteet ja vuosikello.
Viestinnälle kokonaisuutena että yksittäisille toimenpiteille, olivatpa ne sitten tiedotteita, esitteitä, vuosikertomuksia, tilaisuuksia, kampanjoita, sosiaalisen media päivityksiä, blogikirjoituksia tai uusien viesintäkanavien käyttöön ottoa, tulee asettaa tavoitteet ja mittarit.
Verkkosivujen kävijäseuranta on jo vuosia kuulunut viestinnän peruspalettiin. Myös sosiaalisen median käytölle voi asettaa tiukat tavoitteet. Sosiaalisen median työkalujen analytiikkaosioilla voi seurata yksittäisen päivityksen saamia näyttöjä tai edelleen jakoja jne.
Tavoitteita voivat olla esimerkiksi
Tavoitteiden toteutumista seuraamalla voidaan jatkuvasti myös arvioida viestintään laitettujen eurojen tuottavuutta organisaatiolle.
Mielekästä pohjaa arvioinnille ja mittaamiselle saadaan, kun viestintää ja markkinointia suunnitellessa otetaan huomioon organisaation strategia ja liiketoimintasuunnitelma, joista rakennetaan viestinnän toimenpiteet ja vuosikello.
Viestinnälle kokonaisuutena että yksittäisille toimenpiteille, olivatpa ne sitten tiedotteita, esitteitä, vuosikertomuksia, tilaisuuksia, kampanjoita, sosiaalisen media päivityksiä, blogikirjoituksia tai uusien viesintäkanavien käyttöön ottoa, tulee asettaa tavoitteet ja mittarit.
Verkkosivujen kävijäseuranta on jo vuosia kuulunut viestinnän peruspalettiin. Myös sosiaalisen median käytölle voi asettaa tiukat tavoitteet. Sosiaalisen median työkalujen analytiikkaosioilla voi seurata yksittäisen päivityksen saamia näyttöjä tai edelleen jakoja jne.
Tavoitteita voivat olla esimerkiksi
- Nykyisten kohderyhmien tavoittaminen aiempaa edullisemmin
- Uusien tehokkaiden viesintäkanavien löytäminen asiakkaiden tavoittamiseksi
- Viestin vaikuttavuuden kasvattaminen: tavoitteena lisätä yrityksen tunnettuutta tai asiakkaiden välittömiä yhteydenottoja
- Sosiaalisen median seuraajien lukumäärän kasvattaminen tai jakamiesi päivitysten edelleen jako
- Organisaation blogitekstistä tehty twiittaus tuo verkkosivuille x kappaletta käyntejä, joista tulee y kappaletta lisätietopyyntöjä tai jopa suora tuote- tai palvelutilaus.
Tavoitteiden toteutumista seuraamalla voidaan jatkuvasti myös arvioida viestintään laitettujen eurojen tuottavuutta organisaatiolle.