Olen aika ajoin pohtinut miksi viestinnällä ei välttämättä saa aikaan sellaista vaikutusta kuin alun perin on ollut aikomus ja tavoite. Yhden ahaa-elämyksen koin jokin aika sitten, kun kuulin esityksen vaikuttamisesta. Puhujan esityksessä kiteytyi sanoma viestien yksinkertaistamisesta ja keskittymisestä tärkeimpään, asian ytimeen.
Viestien vastaanottajan huomiosta kilpailevat monesta mediasta singahtelevien viestien virta. Vaikka erilaisia viestejä tulvii ympärillämme, niin mikä niistä oikeasti tavoittaa yleisönsä? Sen lisäksi, että viesti on merkityksellinen kuulijalle, on se puettava myös selkeään ja ytimekkääseen muotoon, tarinaksi, joka jää mieleen.
Jos yhdellä kertaa yrittää kertoa liian montaa tarinaa, on riski, että kuulija ei ota vastaan niistä ainuttakaan. Kaikki hukkuvat yleiseen kohinaan. Tai kuulija voi antaa suuren merkityksen asialle, joka itse asiassa olisi ollut viestin lähettäjän kannalta vähäpätöisin.
Olipa kyse esitteestä, tiedotteesta tai puheesta, niin viestin lähettäjä tekee vastaanottajalle palveluksen kiteyttäessään sanomansa helposti ymmärrettävään muotoon.
Viestien vastaanottajan huomiosta kilpailevat monesta mediasta singahtelevien viestien virta. Vaikka erilaisia viestejä tulvii ympärillämme, niin mikä niistä oikeasti tavoittaa yleisönsä? Sen lisäksi, että viesti on merkityksellinen kuulijalle, on se puettava myös selkeään ja ytimekkääseen muotoon, tarinaksi, joka jää mieleen.
Jos yhdellä kertaa yrittää kertoa liian montaa tarinaa, on riski, että kuulija ei ota vastaan niistä ainuttakaan. Kaikki hukkuvat yleiseen kohinaan. Tai kuulija voi antaa suuren merkityksen asialle, joka itse asiassa olisi ollut viestin lähettäjän kannalta vähäpätöisin.
Olipa kyse esitteestä, tiedotteesta tai puheesta, niin viestin lähettäjä tekee vastaanottajalle palveluksen kiteyttäessään sanomansa helposti ymmärrettävään muotoon.