Viestinnässä kustannukset ja vaikuttavuus tasapainottelevat monissa ratkaisuissa. Mutta voiko olla toista ilman toista?
Kävin matkamessuilla tammikuussa hakemassa inspiraatiota ja suuntaa tuleville reissuille, mutta myös tutustumassa minkälaisilla esitteillä kuluttajalle tarjotaan elämyksiä. Ehkä olin jo myöhässä, koska monella osastolla näytti esitteitä olevan kovin niukanlaisesti. Mutta, jos trendinä on siirtää vastuu kuluttajalle tiedon löytämisestä vain verkosta, niin en osaa sanoa onko säästäminen paino- ja taittokuluissa kuin sisällön suunnittelussakin tarkoin harkittua.
Ne osastot, joilta sain paperisen esitteen, vaikka vain yhden A4-paperin, jossa oli mainoslauseiden ja kuvien lisäksi verkko-osoite, auttoivat minua löytämään etsimäni. Lukuisilta osastoilta sain vinkin: tietoa löytyy verkkosivuiltamme. Mutta ajatus, että muistaisin messupäivän jälkeen kymmenien verkkosivujen osoitteet kotona, on vaikutuksen saamisen kannalta varsin uhkarohkea.
Tiedon löytäisin varmasti googlettamallakin, mutta samalla löytäisin ainakin kymmenen kilpailijan tiedot vastaavista palveluista. Ellei etsimäni tieto sitten löydy ensimmäisenä hakutuloksissa. Olipa esite kuinka näyttävä tai pieni, esimerkiksi käyntikortti, antaa se etulyöntiaseman ohjatessaan suoraan ko. yrityksen verkkosivulle.
Vastaankin otsikossa esittämääni kysymykseeni, että molempi parempi. Kuitenkin niin, että välineet ovat toisiaan täydentäviä, eivätkä sisällä täysin identtistä sisältöä. Ja yhteystietojen ja lisätietojen saannin pitää olla vaivatonta niin verkossa kuin painotuotteessakin.
Kävin matkamessuilla tammikuussa hakemassa inspiraatiota ja suuntaa tuleville reissuille, mutta myös tutustumassa minkälaisilla esitteillä kuluttajalle tarjotaan elämyksiä. Ehkä olin jo myöhässä, koska monella osastolla näytti esitteitä olevan kovin niukanlaisesti. Mutta, jos trendinä on siirtää vastuu kuluttajalle tiedon löytämisestä vain verkosta, niin en osaa sanoa onko säästäminen paino- ja taittokuluissa kuin sisällön suunnittelussakin tarkoin harkittua.
Ne osastot, joilta sain paperisen esitteen, vaikka vain yhden A4-paperin, jossa oli mainoslauseiden ja kuvien lisäksi verkko-osoite, auttoivat minua löytämään etsimäni. Lukuisilta osastoilta sain vinkin: tietoa löytyy verkkosivuiltamme. Mutta ajatus, että muistaisin messupäivän jälkeen kymmenien verkkosivujen osoitteet kotona, on vaikutuksen saamisen kannalta varsin uhkarohkea.
Tiedon löytäisin varmasti googlettamallakin, mutta samalla löytäisin ainakin kymmenen kilpailijan tiedot vastaavista palveluista. Ellei etsimäni tieto sitten löydy ensimmäisenä hakutuloksissa. Olipa esite kuinka näyttävä tai pieni, esimerkiksi käyntikortti, antaa se etulyöntiaseman ohjatessaan suoraan ko. yrityksen verkkosivulle.
Vastaankin otsikossa esittämääni kysymykseeni, että molempi parempi. Kuitenkin niin, että välineet ovat toisiaan täydentäviä, eivätkä sisällä täysin identtistä sisältöä. Ja yhteystietojen ja lisätietojen saannin pitää olla vaivatonta niin verkossa kuin painotuotteessakin.