Viestintätoimisto Lyhyesti
Ota yhteyttä
  • Etusivu
  • Yritys
  • Palvelut
    • Viestintäsuunnitelmat
    • Sosiaalisen median sisällöntuotanto
    • Esitteet, julkaisut, tiedotteet
    • Koulutus
    • Vuokraa viestinnän asiantuntija
    • Tapahtumat ja tilaisuudet
    • Taloyhtioviesti
  • Taloyhtiöviesti
  • Yhteystiedot
  • Lyhyesti-blogi

​Kolme vinkkiä viestinnän suunnittelun aloittamiseen

20/3/2016

0 Comments

 
Viestinnän suunnittelu. Kuullostaako koko käsite hieman vanhanaikaiselta ja kankealta, kun meillä on some ja siellä voi iloisesti kuluttaa aikaa 24/7?  

Yritys- tai yhteisöviestinnän, on se  sitten kasvokkain vuorovaikuttamista tai suurempien joukkojen kerralla tavoittamista, olisi kuitenkin oltava tavoitteellista ja mitattavaa, ovatpa valitut kanavat perinteisiä tai somea. Viestintään satsattuja resursseja on hyvä myös arvioida säännöllisesti tavoitteiden ja saavutettujen tulosten valossa.

Muutaman perusasian pohdinnalla pääsee jo mukavasti suunnittelun alkuun:
  1.  Mitkä ovat liiketoimintatavoitteesi ja mikä on viestinnän rooli?
  2. Mitkä ovat keskeiset sidosryhmät, joille viestit?
  3. Millä viestinnän kanavilla tavoitat sidosryhmät ja millä vaikutuksella?

Seuraava askel voikin sitten olla viestintäkellon rakentaminen ja toimenpiteiden toteuttaminen.

​Jos kalenterisi on jo täynnä muiden asioiden suunnittelupalavereja, niin viestinnän peruskartoituksen vuosikelloineen voi myös antaa viestinnän asiantuntijalle tehtäväksi.
0 Comments

Mittaatko viestinnän tuloksellisuutta?

15/12/2015

0 Comments

 
V​iestintä on voiteluaine organisaatioiden rattaiden toiminnassa; siihen resursoidaan aikaa ja rahaa. Mutta kuinka moni asettaa viestinnälle tulostavoitteet? Perinteisten mediaosumien rinnalle sosiaalisen median myötä on tullut paljon uusia välineitä, joilla voi mitata työn tuottavuutta.

Mielekästä pohjaa arvioinnille ja mittaamiselle saadaan, kun viestintää ja markkinointia suunnitellessa otetaan huomioon organisaation strategia ja liiketoimintasuunnitelma, joista rakennetaan viestinnän toimenpiteet ja vuosikello.

Viestinnälle kokonaisuutena että yksittäisille toimenpiteille, olivatpa ne sitten tiedotteita, esitteitä, vuosikertomuksia, tilaisuuksia, kampanjoita, sosiaalisen media päivityksiä, blogikirjoituksia tai uusien viesintäkanavien käyttöön ottoa, tulee asettaa tavoitteet ja mittarit.

Verkkosivujen kävijäseuranta on jo vuosia kuulunut viestinnän peruspalettiin. Myös sosiaalisen median käytölle voi asettaa tiukat tavoitteet. Sosiaalisen median työkalujen analytiikkaosioilla voi seurata yksittäisen päivityksen saamia näyttöjä tai edelleen jakoja jne. 

Tavoitteita voivat olla esimerkiksi
  • Nykyisten kohderyhmien tavoittaminen aiempaa edullisemmin
  • Uusien tehokkaiden viesintäkanavien löytäminen asiakkaiden tavoittamiseksi
  • Viestin vaikuttavuuden kasvattaminen: tavoitteena lisätä yrityksen tunnettuutta tai asiakkaiden välittömiä yhteydenottoja
  • Sosiaalisen median seuraajien lukumäärän kasvattaminen tai jakamiesi päivitysten edelleen jako
  • Organisaation blogitekstistä tehty twiittaus tuo verkkosivuille x kappaletta käyntejä, joista tulee y kappaletta lisätietopyyntöjä tai jopa suora tuote- tai palvelutilaus.

Tavoitteiden toteutumista seuraamalla voidaan jatkuvasti myös arvioida viestintään laitettujen eurojen tuottavuutta organisaatiolle. 
0 Comments

Viestitkö uutuuksista tehokkaasti?

23/2/2015

0 Comments

 
Olette juuri kehittäneet uuden tuotteen, palvelun tai konseptin. Uutuus pitäisi julkistaa ja viestiä siitä oikeille henkilöille. Miten valitset kanavat ja väylät, joilla kerrot asiasta?

Hetken tuumaustauko ennen toimintaa on paikallaan. Onko uutuus niin merkittävä, että sillä olisi yhteiskunnallista merkitystä – olisiko hyvä järjestää toimittajille tiedotustilaisuus? Vai kiinnostaako uusi tuote tai palvelu pienempää kohdejoukkoa, jolloin voit lähettää tiedotteen sähköpostilla toimituksiin, jotka seuraavat aihepiiriä. Samanaikaisesti voit hyödyntää myös muita viestintäkanavia asian julkisuuteen tuomiseksi.

Ehkäpä kirjoitat organisaatiosi blogiin tarinan siitä, kuinka uudistus auttaa asiakkaitasi menestymään ja verkkosivuille ajankohtaista palstalle virallisemman, yksityiskohtaisen uutisen. Tarinan kulkua laajemmalle yleisölle voit auttaa twiittaamalla sekä jakamalla tietoa  vaikkapa linkedinnissä, esimerkiksi ryhmissä, joissa on aiheesta kiinnostuneita ammattilaisia. Mikä viestinnällinen yhdistelmä sopii toimintaasi ja tavoitteisiisi? Viestinnän kanavien valintaan vaikuttaa moni asia itse uutisen lisäksi.

Kannattaa myös pohtia oman organisaation viestintäresursseja. Onko viestintäsuunnitelman tekemiseen ja toteuttamiseen aikaa vai olisiko viestintäpalvelu sisällöntuotannosta tiedon jakeluun kustannustehokasta hankkia ostopalveluna ammattilaiselta.

0 Comments
<<Previous
Forward>>

    Lyhyesti-blogissa

    Huomioita ja ajatuksia viestinnästä. Kehittämisestä, kehittymisestä ja muutoksesta.

    View my profile on LinkedIn

    Arkisto

    July 2017
    October 2016
    June 2016
    March 2016
    December 2015
    February 2015
    January 2015
    November 2014
    September 2014
    August 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014

Viestintätoimisto Lyhyesti Oy

Osoite Veturitallintie 4, 02400 Kirkkonummi
Puhelin +358 40 760 4634
Y-tunnus 2592268-5
sähköposti anja.mertanen (at) lyhyesti.fi

Picture